Abstract (croatian) | Upravljanje kao proces svuda je oko nas, od malih kvartovskih trgovina robe
široke potrošnje, do glazbenih bendova, sastanaka, sportskih klubova, obitelji.
Drugim riječima, gotovo u svakoj situaciji u kojoj sudjeluju dvije ili više osoba,
u kojoj je potrebna koordinacija i organizacija aktivnosti može se pronaći neki
oblik upravljanja.
U ovom je radu u fokusu upravljanje ljudima u poslovnom okruženju. Riječ
je o iznimno kompleksnoj temi o kojoj su napisane brojne knjige. Cilj je ovog
rada pokriti relevantne teme koje se referiraju na ključna područja upravljanja
ljudskim potencijalima.
Početkom 20. stoljeća Henry Fayol (Pureta, 2018) utvrdio je da se upravljanje
sastoji od 6 funkcija: predviđanje, planiranje, organiziranje, vođenje,
koordiniranje i kontrola. Možda se svi ne bi složili sa ovakvom podjelom funkcija
upravljanja, ali ona i danas pruža dobar uvid u važne aktivnosti i zadatke
koje su menadžeri dužni obavljati. Suvremeni udžbenici o menadžmentu često
raščlanjuju upravljanje na teme kao što su strateško planiranje, zapošljavanje,
selekcija zaposlenika, motiviranje i nagrađivanje, učenje zaposlenika i razvoj
njihovih karijernih puteva, posebno dajući važnost odnosu između uprave i
zaposlenika, zatim upravljanjem organizacijama koje se mijenjaju, financijskom
upravljanju, upravljanje specifičnim organizacijskim sustavima, kao što
su operacije, proizvodnja, financije i marketing. Dakle, menadžment je skup
međusobno povezanih funkcija, procesa i zadataka. On uključuje regrutiranje
i selekciju ljudi koji će imati određene uloge u organizaciji, zatim uključuje
planiranje i vođenje te usmjeravanje operacija. To nadalje uključuje koordinaciju
aktivnosti ljudi odnosno njihovih resursa, a to u konačnici uključuje
VI Upravljanje ljudskim potencijalima u organizaciji
osiguravanje da su ljudi učinkoviti, ali i zadovoljni u stvarima koje rade. Stoga
je funkcija menadžmenta, između ostalog, rješavati sukobe među ljudima. No,
da bi mogli raditi te stvari, menadžeri moraju uzeti u obzir resurse koji su im
dostupni i to ne samo ljudske resurse, tj. ljude, nego i financijska i materijalna
sredstva, poput zgrada, tehnologije i sl.
U ovih stotinjak godina postojanja, upravljanje ljudskim potencijalima
prošao je proces od administrativne funkcije do funkcije kojom postaje izvor
konkurentske prednosti organizacije (Obradović, Samardžija, Jandrić, 2015,
14). Odjeli ljudskih resursa unutar organizacije izrasli su iz kadrovske službe
koja se bavila uglavnom zapošljavanjem i obračunom plaća. Međutim, danas
odjeli ljudskih potencijala imaju puno više funkcija i igraju znatno veću ulogu
nego što je to bio slučaj s kadrovskom službom (Zlatar, 2010)
Akademske discipline kao što su upravljanje ljudskim resursima, organizacijska
psihologija i organizacijsko ponašanje utječu na razvoj teorijskih alata
za praktičnu upotrebu menadžerima.
Ovaj priručnik sastavljen je od 5 dijelova:
1. Upravljanje ljudskim potencijalima
2. Analiza radnih mjesta
3. Planiranje i pribavljanje kandidata
4. Selekcijski postupak
5. Ocjena radne uspješnosti
6. Nagrađivanje i motivacija
U prvom dijelu priručnika daju se odgovori na pitanja: Što je to upravljanje
ljudskim potencijalima, kakva je razlika između resursa i potencijala te kako se
razvijala funkcija upravljanja ljudskim potencijalima od jednostavne administrativne
funkcije do strateški važne funkcije menadžmenta.
U drugom dijelu obrađuje se tema analize radnih mjesta te uloga kompetencijskih
modela, kao početnih aktivnosti u odjelima ljudskih resursa koje su
važne jer daju informacije potrebne u pratećim procesima poput: selekcijskog
procesa, ocjenjivanja radne uspješnosti te nagrađivanja.
Predgovor VII
Treći dio odnosi se na strateško planiranje potreba za radnom snagom te
načine njezina pribavljanja.
Izbor kandidata koji su važni za uspjeh organizacije. Kako privući, odabrati
i zadržati najbolje kandidate teme su četvrtog poglavlja.
Peto poglavlje odnosi se zaposlenike čiji je životni ciklus u organizaciji
započeo ili traje. Kako ocijeniti radnu uspješnost kandidata, dati mu povratnu
informaciju o njegovom radu kroz evaluacijski razgovor teme su kojima se bavi
peto poglavlje.
U šestom poglavlju kroz stvaranje sustava nagrađivanja da bi se motivirali
zaposlenici dotiču se teme vezane za zadržavanje zaposlenika te upravljanja
talentima. |